Dálniční síť v České republice

Když se podíváte na mapku České republiky se silniční a dálniční sítí pod drobnohledem, dostane se vám zajímavého zjištění. Většina dálničních tahů směřuje z hlavního města jako paprsky do několika směrů. Ty jsou současným základem hustého provozu a kromě Prahy je jedinou výjimkou páteřní dálnice D1 do Brna a Ostravy, která po trase míjí pouze větší města Vyškov, Prostějov a Olomouc. Velké množství dálničních úseků a rychlostních silnic bylo vybudováno již za socialismu a současný společenský systém dosud z těchto výhod nepochybně těží.

jízda autem

Sami dobře víte, že v současné době probíhá modernizace hlavního tahu z Prahy do Brna, kudy proudí nejsilnější provoz v republice, směřovaný do Rakouska, Slovenska a Maďarska. Většina úseků je již zastaralých a je k tomu tedy pádný důvod. Modernizace by měla skončit přibližně v roce 2020, ale tím se kapitola výstavby dálniční sítě neuzavře. V plánu je vybudovat další úseky, tentokrát v jiném prostorovém módu.
světla v tunelu

Tentokrát nebude středem zájmu Praha

Pro nadcházejících 20 – 30 let je v plánu výstavba spojnic velkých měst, což bude znamenat vytvoření obvodového věnce podél úpatí hlavních pohoří Krušných a Jizerských hor, Šumavy, Krkonoš, Jeseníků a napříč Vysočinou. Uvažuje se o spojnici mezi městy Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Děčín, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Svitavy, Rychnov nad Kněžnou, Šumperk, Ústí nad Orlicí, Pelhřimov, Jihlava, České Budějovice, Strakonice a Písek.

Návrh vybudovat tuto spojnici vychází z reálné situace na silnicích, kdy např. řidiči z Písku nebo z Plzně při cestě na Moravu raději využívají silnic 1. třídy, než aby postupovali po dálnici D1. Zvláště kritická je situace mezi Plzní a Českými Budějovicemi, anebo východně od Hradce Králové. Zákonodárci si také od nových dálnic slibují hospodářský růst regionů, co jsou tak trochu v ústraní současného zájmu.

Prozatím nebyl schválen žádný termín výstavby, jedná se pouze o plánovaný nástřel a pouhou koncepci, která se ještě může v průběhu času měnit. Každopádně zájem o stavební činnost má nejen stát, ale i někteří developeři.